هنرمند جوان

اینجا سرزمین جادویی رنگ و قلمو است. اینجا خانه هنرمندان جوان است.

 
سبک امپرسیونیسم
نویسنده : پریسا قیاسی - ساعت ۱۱:۳٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۱٧
 

نقاشان واقع گرا سعی می کردند هر آنچه می بینند، را ثبت نمایند. آنها تلاش می کردند که با دقت و ظرافت، جهان پیرامون خود را بر روی بوم نقاشی تصویر کنند.

در قرن نوزدهم و بعد از اختراع دوربین عکاسی، برخی نقاشان از برخورد واقع گرایانه با دنیای اطراف رو گردانده و به سوی روش های دیگری برای خلق آثار هنری خود متمایل شدند. این روند طی سال های ۱۸۷۴ تا ۱۸۸۶ در نمایشگاه های نقاشی گروهی از هنرمندان مشهود بود. این گروه از نقاشان شیوه نقاشی خود را از مجمع نقاشان پاریس که به Salon معروف بود جدا کردند و از شیوه های ابداعی خود برای خلق آثار جدید بهره بردند و به دلیل همین سنت شکنی از سوی Salon به «سیزده دیوانه و یک زن» معرفی شدند. افرادی نظیر:
Claude Monet، August Renoir، Berthe Morisot و Mary Cassatt.

گروه بزرگی از نگارگران آزاداندیش و نوآور فرانسه در نیمه دوم سده نوزدهم به شیوه هنری روی آوردند. این شیوه که مبتنی بر نشان دادن دریافت و برداشت مستقیم هنرمند از دیده‌های زودگذر با به کار بردن لخته رنگ‌های تجزیه شده و تابناک برای نمایش لرزش‌های نور خورشید است به زودی جهانگیر شد. در این روش اصول مکتبی طراحی دقیق و سایه روشن کاری و ژرفانمایی (پرسپکتیو) فنی و ترکیب بندی متعادل و معمارانه رعایت نمی‌شود.

در این سبک نقاشان از ضربات «شکسته» و کوتاه قلم مو اغشته به رنگهای خالص و نامخلوط به جای ترکیب‌های ظریف رنگها استفاده می‌کنند. مثلا، به جای ترکیب رنگهای ابی و زرد برای تولید سبز انها دو رنگ ابی و زرد را مخلوط نشده بروی بوم قرار می‌دهند تا رنگها «حس» رنگ سبز را در نظر بیننده به وجود بیاورد. انها در نقاشی صحنه‌های زندگی مدرن در عوض جزئیات، تأثیرات کلی واضح را نشان می‌دهند.

در آثار امپرسیونیسم، دقت و ظرافتی که در کارهای رئالیسم وجود دارد دیده نمی شود، در حقیقت نقاش خود را نیازمند آن نمی بیند تا برای ارایه ی تفکر خود، تنها از تکنیک عالی بهره ببرد، بلکه آن چه را که از اشیا، طبیعت و یا زندگی روزمره درک می کند را به شیوه ی خاص خود روی بوم پیاده می کند. و این هنری است که از تکنیک عالی نقاشی فراتر ست. برای خلق آثار امپرسیونیسم، باید پله های رئالیسم را طی کرده باشیم. شاید اگر واژه ظرافت را از مرز دید فراتر برده و به مرز ذهن نزدیک تر کنیم، کارهای امپرسیونیسم را بتوان ظریف تر از کارهای رئالیسم برشمرد.

شیوه دریافتگری به عنوان انجمنی خصوصی از سوی گروهی از هنرمندان ساکن پاریس آغاز شد و این انجمن در سال۱۸۷۴ به نمایش همگانی آثار خود پرداخت. نام این جنبش از نام یک نقاشی از کلود مونه به نام دریافتی از طلوع آفتاب (به فرانسوی: Impression, soleil levant) گرفته شده‌است. نام امپرسیونیسم را نقادی به نام لویی لِروی در یک نقد هجوآمیز ساخت. دریافتگری همچنین نام نهضتی در موسیقی است.

این سبک به امپرسیونیست ها یا ادراک گرا (Impressionist) معروف شد چرا که از دید جراید آن زمان هنرمندانی بودند که در هنر خود به ادراک شخصی (Impressions) و طرح خلاصه ی اشیا (Sketch) اکتفا می کردند. در جای دیگری خواندم که واژه ی امپرسیونیسم از آن جا به این موومان هنری اطلاق شد که یکی از اولین کارهای Claude Monet در این سبک به نام «Impression Sunrise» بود.

شما می توانید نمونه هایی از آثا نقاشی این سبک را در ادامه مطلب ببینید.

لطفا نظر بدهید.

اگر در سایت خود مطلبی در این باره دارید، لطفا آدرس سایت خود را بنویسید تا لینک آن را در وبلاگم قرار دهم.

  سایر منابع مرتبط

http://www.akkasee.com/articles/7297/

http://www.mandegar.info/1383/Shahrivar83/Imressionism.htm

http://aftab.ir/articles/art_culture/painting/c5c1212036566_impressionism_p1.php

http://www.tebyan.net/Literature_Art/Art/VisualArts/Drawing/2003/12/15/4699.html




Pierre-Auguste RenoirDance at Le Moulin de la Galette (Le Bal au Moulin de la Galette), 1876

Alfred SisleyBridge at Villeneuve-la-Garenne, 1872,Metropolitan Museum of Art

Claude MonetImpression, soleil levant (Impression, Sunrise), 1872, oil on canvas, Musee Marmottan

Mary CassattLydia Leaning on Her Arms (in a theatre box), 1879

Camille PissarroBoulevard Montmartre, 1897, the HermitageSt. Petersburg

Claude MonetThe Cliffs at Etretat, 1885, Clark Art Institute,Williamstown, Massachusetts

Claude MonetWoman with a Parasol, (Camille and Jean Monet), 1875, National Gallery of ArtWashington, DC.

Pierre-Auguste Renoir,On the Terrace, oil on canvas, 1881, Art Institute of Chicago

 


 
comment نظرات ()